top of page
  • תמונת הסופר/תLi-Or Amir, C.P.A

המע"מ עולה ל-18% ב-2025. כך זה משפיע עליכם כבר היום

בסוף חודש פברואר הונחה על שולחן ועדת הכספים של הכנסת התוכנית הכלכלית לשנים 2024-2025. החקיקה המוצעת עומדת, כמובן, בסימן הגדלת הכנסות המדינה כדי לעמוד בהוצאות התוספתיות האדירות של מלחמת "חרבות ברזל": הן ההוצאות הצבאיות והן הוצאות הסיוע הכלכלי והשיקום לנפגעי הטבח והלחימה. הוצאות אלו הן הגורם העיקרי לגירעון התקציבי העמוק בו מצויה מדינת ישראל.


מבין שלל הגזירות בתוכנית הכלכלית, הסעיף המשמעותי ביותר עבור תושבי ישראל הנו העלאת המע"מ הצפויה ב-1.1.2025, מ-17% כיום לשיעור של 18%. זאת, לאחר עשור בו עמד שיעור המע"מ על 17%.


החל מ-2025, גזירה זו צפויה להכניס לקופת המדינה כ-7 מיליארד ש"ח בשנה, בהינתן היקפי הצריכה הנוכחיים. אולם, לצערנו, השפעת צעד עתידי זה על המשק ועל הכיסים שלכם החלה כבר עכשיו, עם פרסומו. להלן מספר נקודות על ההשפעות הצפויות על המשק כבר בחודשים הקרובים - וכן על ההיערכות הנדרשת מבעלי עסקים לקראת יישום הצעד בפועל ב-1.1.25.


בעלי עסקים


  • בחוזים בדבר אספקת מוצר או שירות המתחילים כעת ונמשכים לתוך 2025 ואילך - הקפידו לציין שלמחיר יתווסף מע"מ כדין בשיעורו במועד התשלום.

  • יש לוודא עדכון שיעור המע"מ בתוכנת הנהלת החשבונות. במידה והעדכון מתבצע ידנית, יש לערוך את כל סוגי התנועה הנוגעים לעסקאות החייבות מע"מ בשיעור מלא או שני שליש (כלומר: כל שיעור שאינו אפס או פטור).


צרכנים


ספקים נוהגים לגלגל את גזירות המס ישירות לכיס הצרכן. על כן, עליית שיעור המע"מ תשפיע על כל מחירי המוצרים, למעט פירות וירקות הנהנים ממע"מ אפס - וכן על כל מחירי השירותים, למעט שירותי תיירות. על כן, מדד המחירים לצרכן צפוי להתייקר בכ-0.6%.


התייקרות זו עשויה להביא להתנהלות מחושבת יותר של משקי הבית ולירידה מסוימת בהיקפי הצריכה. אם כך יהיה, הכנסות המדינה מהעלאת המע"מ תהיינה נמוכות מהצפוי.


רוכשי נדל"ן


מחירי הנדל"ן מושפעים רבות מציפיות הרוכשים והמוכרים - ולכן גם הם לא מחכים ליישום בפועל של שיעור המע"מ המוגדל: העלייה הצפויה במע"מ ב-2025 תגרום לרוכשים רבים להקדים את תוכניותיהם ולרכוש במהלך שנת 2024 - בעיקר אם מדובר בנכסים חדשים מקבלן. אי לכך צפויה עלייה בביקושים לנדל"ן כבר עתה.


העלייה בביקושים צפויה להביא לעליית מחירים גורפת - גם בנכסים מיד שנייה - אשר עשויה אף להתגבר לקראת תחילת שיעור המע"מ המוגדל. הדבר עשוי לתרום לעליית מדדי מחירי הדיור בחודשים הבאים, בעיקר במדדים שיתפרסמו החל מחודש מאי וישקפו את מחירי העסקאות ממרץ ואילך.


בנוסף, הקבלנים צפויים להעלות מחירים שוב ב-1% עם פתיחת שנת 2025, אז המע"מ עולה ל-18%, וזאת כדי להימנע מספיגת העלייה במע"מ לכיסם.


מי שכבר רכש דירה אך תשלומיו לקבלן נמשכים לתוך שנת 2025, יצפה בהם מתייקרים לאור עליית המע"מ. הדבר עשוי לעודד רוכשים ליטול משכנתא על מנת לסיים את התשלומים עוד השנה - ובכך להגדיל את הביקוש למשכנתאות ולהוביל לעליית הריביות על משכנתאות.


המע"מ עולה ל-18%. כמה זה יעלה לכם?

לצעדים כלכליים צפויים יש השפעות פסיכולוגיות מיידיות, שבכוחן לגרום לתמורות ניכרות בשוק - תמורות המגלמות את השפעת הצעד העתידי בטרם עת ואף יותר. העלאת המע"מ אינה חריגה בהיבט זה, ועליות המחירים במגזרים רבים כבר החלו. במצב זה, ה"הגנה" הטובה ביותר לצרכן היא להימנע מהחלטות כלכליות פזיזות כתוצאה מצפי כזה או אחר.


ולבעלי העסקים? פשוט להיערך מראש בהיבטים הנוגעים לניהול החשבונות, דיווח ותשלום המסים. העדכונים התקופתיים שלנו עוזרים בכך מאוד - אם טרם נרשמתם, עשו זאת כעת בתחתית הדף.


נותנים שירות גם לתושבי חוץ? ייתכן שההכנסות הללו חייבות כבר היום במע"מ 17%. לכל הפרטים על הפסיקה החדשה לחצו כאן.

126 צפיות0 תגובות
bottom of page